Robots kunnen in de nabije toekomst een flinke knauw geven aan de werkgelegenheid, maar ze kunnen tenminste wel pizza’s maken. En hamburgers.

Het Amerikaanse bedrijf Zume Pizza, opgericht in 2015, gebruikt robots en kunstmatige intelligentie om sneller pizza’s te maken.

De startup breidde zijn werkgebied in Silicon Valley uit met de opening van nieuwe vestigingen afgelopen herfst. Ook het personeelsbestand groeide flink. Zo wist Zume onder meer een oud-directeur van UberEats te strikken.

Maar de ster van het bedrijf is ongetwijfeld de robot die een homp deeg in een perfecte pizzabodem kneedt, vijf keer sneller dan een mens dat doet.

Een groeiend aantal pizzafans laat ketens als Domino’s en Pizza Hut links liggen voor nieuwe, snelle bezorgketens. Business Insider nam een rondleiding door het hoofdkantoor van Zume in Mountain View, Californië, om te zien of de pizza er net zo goed is als de techniek.


Dit is geen gewone pizza. Hij is gemaakt door een robot.

Foto: Melia Robinson

Het idee achter een bezorgdienst van pizza's gemaakt door een robot kwam van de twee vrienden en mede-oprichters van Zume, Julia Collins en Alex Garden. Beiden wilden pizza's van goede kwaliteit betaalbaarder maken.

Foto:  Melia Robinson

Collins studeerde af aan Stanford Business School, werkte als analist en hielp bij de oprichting van de New Yorkse restaurantketen Mexicue. Ze leerde dat het toevoegen van chemische goedjes aan eten niet de juiste manier was. Tech is de oplossing.

Foto: Melia Robinson

Door het automatiseren van de keuken, kan het Zume-team sneller en accurater orders opnemen. De bezorgtijd wordt zo verkort tot vijf á twintig minuten. De bezorging is veruit de grootste tak bij het bedrijf.

Foto: Melia Robinson

De door een robot gemaakte pizza had een kleine bijrol in de HBO-serie Silicon Valley.

Foto: HBO/"Silicon Valley" en Skye Gould/Business Insider

De werkvloer van Zume Pizza. Hier kunnen 372 pizza's in een uur gemaakt worden. Deze ruimte lijkt meer op een fabriek dan op een keuken.

Foto: Melia Robinson

Collins en Garden, voormalig directeur van gamebedrijf Zynga, startten een samenwerking met robotfabrikant ABB Robotics. Samen ontwikkelden ze deze kast.

Foto: Melia Robinson

Klanten bestellen hun pizza online of via de Zume Pizza App. De software zorgt dat de bestelling bij de machine komt.

Foto:  Melia Robinson

Tijdens ons bezoek in september werkte een mens nog aan het kneden en vormgeven van het deeg. Zume laat het deeg 48 uur rijzen voor een luchtige textuur. Een mens is niet meer nodig. De nieuwe deegmachine kneed elke bal deeg in slechts negen seconden tot een pizzabodem.

Foto: Melia Robinson

De pizzabodem gaat op een lopende band langs twee sausapparaten. Op basis van de bestelling van de klant komen daar verschillende hoeveelheden saus uit.

Foto: Melia Robinson

De pizza vervolgt zijn weg richting een robot die de saus verdeelt over de bodem met armen die lijken op de poten van een spin. In luttele seconden wordt de saus - van lokale tomaten - verdeeld.

Foto: Melia Robinson

Een mens strooit met kaas en andere ingrediënten op de bodem. Dit is een lastig proces om te automatiseren, want de toppings variëren in gewicht, grootte en textuur.

Foto: Melia Robinson

Aan het einde wordt de pizza op een plaat gelegd door een ranke robot en in de oven geschoven.

Foto: Melia Robinson

De oven bakt de pizza in een minuut op zo'n 400 graden Celsius. Dat zorgt ervoor dat gasbelletjes in het deeg kunnen uitzetten zodat het deeg stevig wordt. De pizza is krokant en gloeiend heet.

Foto: Melia Robinson

Een mens legt de pizza vervolgens in een speciale pizzasnijder die er acht gelijke stukken van maakt. Elke punt bevat ongeveer 180 calorieën.

Foto: Melia Robinson

Elke pizza van 35 centimeter doorsnee kost tussen de tien en twintig dollar, inclusief bezorgkosten. Ter vergelijk: een grote kaaspizza van Domino's die net zo groot is, begint bij 16 dollar en wordt duurder afhankelijk van de topping. Daar komen nog bezorgkosten bij van 1,50 tot 3 dollar. Het geven van fooi wordt aangemoedigd.

Op de site van Zume staat: 'Wij doen niet aan fooien. Gastvrijheid is bij ons inbegrepen.'


Een mens stopt de pizza in een recyclebare doos.

Foto: Melia Robinson

De bodem van de doos bevat gleuven en een inkeping in het midden zodat het vet dat van de pizza afkomt, niet in de bodem trekt en deze nat maakt.

Foto: Melia Robinson

In september 2016 introduceerde Zume een nieuwe bezorgwagen.

Foto:  Melia Robinson

Er passen 56 ovens in. Als er een bestelling binnenkomt die meer dan twaalf minuten rijden verwijderd is van de keuken van Zume, dan gaan de pizza's deels gebakken over in een van de ovens.

Foto: Melia Robinson

Bestellingen die binnen 12 minuten kunnen worden bezorgd, worden per scooter of auto geleverd.


Als de vrachtwagen het adres van een klant nadert, berekent software wanneer de oven aan moet gaan om de pizza af te bakken, normaal zo'n 3,5 minuut. Eenmaal geparkeerd haalt de chauffeur de pizza uit het oventje, snijdt deze in stukken met de snijmachine en levert de pizza aan huis af.

Foto: Melia Robinson

Collins zegt dat het sinds de lancering afgelopen herfst zoveel data verzamelde dat het bedrijf al kan voorspellen welke pizza je wil hebben nog voor je hem besteld hebt.

Foto: Melia Robinson

Collins legt uit dat mensen de gewoonte hebben om een pizza op dezelfde dag in de week, ongeveer rond dezelfde tijd te bestellen. De bezorging is ook vaak op hetzelfde adres.

Zume kan de bestellingdichtheid in elk gebied voorspellen. Het laadt de truck vol met pizza's waarvan het denkt dat klanten die willen hebben en stuurt die naar een gebied. Deze technologie verbetert de efficiency en zorgt ervoor dat Zume in vijf minuten kan bezorgen.


LEES OOK: Ik nam een kijkje in de keuken van McDonald’s en begrijp nu hoe je in 50 seconden een hamburger krijgt